It all started when...

 

Hans Anton Nilsen var en driftig ung mekaniker fra Sandefjord som startet egen sykkelfabrikk og sportsbutikk bak slottet i 1905. Han hadde erfaring fra tidlige norske sykkelfabrikker i Sandefjord og Oslo. Hans egen etablering vokste til en av landets største sporstbutikker, og en god nr. tre på sykkelmarkedet etter Øglænd og Gresvig. Konkurrenten Gresvig (G-sport) kjøpte Sportshuset i 2007. Da hadde all egenproduksjon opphørt for lenge siden.


Nilsen-delen av fabrikken i Oppegård produserte både sykler og deler til sykler som bjeller og sadler, og lanserte på 1950-tallet også sin første moped, også den med merket "Start". I årene med bilrasjonering frem til 1960 var mopeder og lette motorsykler en stor markedsvinner, og ble et hovedprodukt for sportsbutikken i Frognerveien. Det var imidlertid merkene Tempo og Puch som var markedsvinnerne - også de solgt i Nilsens butikk.

I 1983 kjøpte "Speedy" verkstedet til Sporthuset og begynte for seg selv. Han hadde jobbet for Sporthuset i en lang periode. Alle vet jo hvem Speedy er (han blide/sure chilener´n ). Han ble godt kjent da han kunne reparere absolutt alt som han fikk inn i butikken.

Tirsdag 06 april 2010 kl 09.00 begynte Zito som ryddegutt, han hadde kommet inn i butikken noen uker før og spurt om "speedy" trengte hjelp. Det ble mye kosting og rydding, men for det meste var det vasking av sykler. Etter hvert fikk han lov til å skru på småting.

Når Speedy så at han kunne finne på gode og kjappe løsninger og ikke minst brant for det han gjorde så fikk han lov til å skru litt mere og fikk seg eget rom der han kunne skru uten å bli fortyrret.
Sjefen så fort at denne tynne/overtattoverte rare skapningen var en jævel til å skru og hadde gode og ikke minst jævla rare ideer om hvordan ting kunne skapes og fikses.

Etter noen mnd så var det læregutten som hadde ansvaret for logistikken og ryddinga. Zito hadde satt opp et rart system som funka latterlig bra og som det forsatt gjør med alle reparasjoner og kunder. På fritiden fikk Zito lov til å mekke på sine egne ting. Før dette ble det brukt stua hjemme som verksted og badet som lakkeringsrom. Husker lite fra lakkeringsrommet pga all lakk. Fant ut at vinkelsliper og stuer funka ikke i lengden men der ble "Feita" født. En blå tung skapning som er ute å se på veien noen ganger.

Etter en stund så var det ikke å unngå at læregutten hadde blitt bedre enn sin mentor og nå var det han som lærte han nye triks men gammern hadde forsatt noen gode gamle triks som han ikke ville lære bort enda. Nå kunne sjefen slappe mere av da denne skapningen hadde fullt kontroll på jobb og han trengte ikke å bekymre seg for noen ting.

Nå kunne zito åpne og stenge sjappa alene og det funka smertefritt. Sjefen hadde begynt å bli sliten og drømte om å ligge på stranda med Speedo og se på vakre damer (noe han er veldig kjent for). Valget for hvem som kunne overta og føre dette verkstedet videre var ikke så vanskelig og valget falt fort på denne rare skapningen som hadde begynt å koste gulvet for en stund tilbake og ikke minst drevet det som drt skulle vært hans eget fra første dag.

01 nov 2011 var det første dag som eier og overføringen var et faktum. Denne rare overtattoverte skapningen med rare ideer som hadde begynt med å koste gulv og løpegutt blitt sin egen sjef med eget verksted.

Mye har blitt forandret siden 1905 men at vi forsatt finnes sier det meste. Nå bygger vi egne deler, sykler, oppdrag for større aktører og forsetter akkurat som før.

Takker min familie for at de aldri tvilte på meg med dette prosjektet og uten dere hadde ikke verkstedet eksistert. Evig takknemlig!


Dette er bevis for at ingenting er umulig.